•
  •
  •
  •

Fostul premier Ion Chicu susţine că guvernarea PAS atentează la libertatea presei, încercând să-şi subordoneze atât Instituţia Publică Compania „Teleradio Moldova”, cât şi posturile private.
El se referă la recentele modificări ale Codului Serviciilor Media Audiovizuale.
Mai mult, în opinia lui Chicu, proiectul de lege al deputatului PAS Dumitru Alaiba privind interzicerea publicităţii loteriei şi a pariurilor sportive, este o continuare a acestui plan, care are drept scop lipsirea posturilor TV independente de veniturile, provenite din publicitate.
Declaraţiile au fost făcute aseară la emisiunea PRIME TIME de la PRIME.

Fostul premier Ion Chicu a criticat recentele modificări ale Codului Serviciilor Media Audiovizuale prin care Compania „Teleradio Moldova” a trecut sub control parlamentar, iar membrii Consiliului Audiovizualui au fost lipsiţi de inamovibilitate şi pot fi demişi în corpore, la decizia majorităţii parlamentare de a respinge raportul lor de activitate.

„Este încercarea partidului de guvernământ să subordoneze mass-media şi nu doar cea de stat. Aceasta guvernare atentează la libertatea presei, la libertatea exprimării. Vor să subordoneze televiziunea naţională, dar cel mai grav – ei vor să închidă gura şi să subordoneze şi presa care nu este sub controlul lor.”

Deputaţii din majoritatea parlamentară de mai multe ori au declarat însă că prin aceste modificări vor să facă regulă în domeniul audiovizualului. Ion Chicu a atenţionat că proiectul lui Dumitru Alaiba privind interzicerea publicităţii loteriei şi a pariurilor este continuarea intenţiei guvernării de a închide gura presei.

„Efectul va fi şi asupra posibilităţii mass-media libere să emită, să poată să spună un cuvânt, care nu tocmai coincide cu ceea ce vrea să audă guvernarea. Statul va rata 240 de milioane de lei la buget care vor fi veniturile planificate, vor pleca peste hotare, la aceste site-uri care vor pleca peste hotare, la aceste site-uri care vor activa oricum în Republica Moldova. Vor rata publicitate surse de mass-media, care nu sunt finanţate de străini.”

Partenerul privat al „Loteriei Naţionale a Moldovei” este unul dintre cei mai mari furnizori de publicitate de pe piaţa media în ultimii doi ani şi jumătate, plasându-şi publicitatea la 20 de posturi TV şi 16 platforme online. Anterior, reprezentanţii mai multor instituţii de presă, printre care şi reprezentantii televiziunilor PRIME, Jurnal TV şi TV8 au reclamat că interdicţia acestui tip de publicitate va diminua veniturile posturilor TV şi le va face mai vulnerabile din punct de vedere financiar.

Menţionăm că, anterior, autorul proiectul de lege, deputatul PAS Dumitru Alaiba, a negat faptul că iniţiativa sa are drept scop de a lovi în presă. Fostul premier a mai declarat că datele oficiale demonstrează că întreprinderea de stat „Loteria Moldovei” aduce venituri considerabile la bugetul de stat, care se vor diminua odată cu interzicerea publicităţii loteriei şi pariurilor sportive.

„Din activitatea acestei întreprinderi care este a statului avem, doar în 10 luni ale anului 2021, venituri de 10 ori mai mari, 27 de milioane de lei, mai mari ca în aceeaşi perioada a anului 2019, atunci când instituţiile statului au început să blocheze aceste site-urile străine de jocuri.”

Potrivit NGM Company, partenerul privat al „Loteriei Moldovei”, statul ar putea pierde aproape jumătate de miliard de lei în următorii 10 ani, iar administraţia companiei de stat „Loteria Naţională a Moldovei” a denunţat faptul că interzicerea publicităţii pentru loterie şi pariurile sportive legale şi autorizate de stat va favoriza activitatea în Moldova a caselor de pariuri din străinătate, care sunt implicate în spălări de bani şi nu achită taxe în ţara noastră. Iar prin acest lucru se vor pune pe picior de egalitate companiile dubioase din economia tenebră cu cele care activează în cadrul legii.

Distribuie
  •
  •