O fabrică clandestină de elicoptere a fost descoperită într-un sat din raionul Criuleni

O fabrică clandestină de elicoptere a fost descoperită într-un sat din raionul Criuleni

Distribuie
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Descoperire inedită într-un depozit din raionul Criuleni, unde au fost găsite peste zece aparate de zbor, în diferite stadii de asamblare.
Procurorii si ofiţerii de la Inspectoratul Naţional de Investigaţii, veniti la faţa locului afirmă, că elicopterele erau fabricate clandestin şi urmau să fie exportate ilegal în spaţiul CSI.

Depozitul clandestin de fabricare a elicopterelor se află în satul Răculeşti, din raionul Criuleni. Acesta era amenajat într-un hambar, nu departe de şcoala din localitate. La faţa locului am găsit doar paznicul, care însă nu a vrut să ne spună mai multe detalii.

„Nu ştiu nimic, că nu-s de mult timp paznic aici. Nu ştiu câte elicoptere, am văzut că le-a luat maşina, dar câte nu ştiu. ”

Ulterior, în zonă a ajuns şi o maşină de mare tonaj, care a încărcat două elicoptere. Nici de la şofer nu am reuşit să aflăm prea multe.

Potrivit poliţiştilor, membrii grupării sunt, în marea parte, locuitori ai regiunii transnistrene. Într-un comunicat, emis de Procuratura Generală, se spune că aparatele de zbor erau identice cu modelul de elicoptere „Ka 26”. Am vorbit cu mai mulţi specialişti despre descoperirea inedită. Fostul ministru al Apărării, Victor Gaiciuc, pune la îndoială că într-un asemenea loc se produceau elicoptere.

„Ca să produci elicoptere de luptă sau performante, trebuie să fie o uzină, nu e aşa simplu. În aşa condiţii, poţi să faci doar ceva pentru utilizare personală şi tot, e foarte complicat, dar şi periculos. E imposibil la noi, în condiţiile noastre, să asamblezi elicoptere care să zboare.”

De cealaltă parte, un alt fost ministru al Apărării, Vitalie Marinuţa, crede că, cel mai probabil, utilajele pentru producerea aparatelor de zbor ar fi fost importate ilegal.

„Pe mine nu mă mai miră nimic, acum aflăm că se produc elicoptere, degrabă vom afla că se produc patroane. Cred că este real, în condiţiile în care la noi hotarele nu sunt controlate, poţi să importezi orice piesă, orice utilaj. Specialişti buni noi am avut şi acum cred că putem să găsim câţiva.”

Potrivit specialiştilor în aeronautică, modelele de elicoptere „Ka 26” au început să fie scoase din registrul aeronautic încă din anul 2000. Ultimul a fost scos în 2015. Aceleaşi surse susţin că, cel mai probabil, elicopterele au rămas încă de atunci şi erau utilizate pentru lucrări în agricultură. Reprezentanţii Autoritării Aeronautice Civile susţin că, până în prezent, niciun aparat de zbor de acest tip, nu a fost depistat în spaţiul aerian.

„Chiar şi dacă cineva a decis să refacă acest gen de aparat de zbor, el nu poate fi utilizat, fără un şir de acte, certificate, noi nu avem acolo în regiune vreo întreprindere care să fie certificată să facă asemenea lucrări, cred că sunt nişte amatori. ”

PCCOCS şi Inspectoratul Naţional de Investigaţii au iniţiat o cauză penală pentru fapte de pregătire a contrabandei cu aparate de zbor. Persoanele care vor fi găsite vinovate de comiterea acestei infracţiuni, riscă până la zece ani de închisoare.


Distribuie
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •