Programul Drumuri Bune, cel mai mare șantier de renovare și modernizare a infrastructurii rutiere de care a avut parte Republica Moldova

Programul Drumuri Bune, cel mai mare șantier de renovare și modernizare a infrastructurii rutiere de care a avut parte Republica Moldova

Distribuie
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

În câteva zile va fi dat startul celui mai mare șantier de renovare și modernizare a infrastructurii rutiere de care a avut parte Republica Moldova de la independență încoace – programul Drumuri Bune 2.

Potrivit paginii de Facebook PoștadeȘtiri, cifrele sunt impresionante dacă se ţine cont de investițiile minore pentru infrastructură cu care am fost deprinși să operăm în majoritatea anilor de la independență încoace.

„Este vorba de reparația și modernizarea a 2.600 de kilometri de drum, iar investițiile statului depășesc cifra de 2 miliarde de lei. Și asta după ce, în 2018, au fost reparate și reabilitate alte 1.600 kilometri de drum, cu o investiție de 1,6 miliarde de lei. În doar doi ani, peste patru mii de kilometri de drum renovat și o investiție de aproape 4 miliarde de lei. Cifre care păreau imposibile acum câțiva ani.

Și chiar dacă mai sunt unele scăpări, totuși, dacă facem o analiză de impact, conștientizăm că acest program, lansat de Guvernul Filip, este cel mai bun lucru care putea să i se întâmple Moldovei în cei aproape 30 de ani de independență. Este clar, inclusiv pentru Guvern, atunci când inițiezi un proiect nou și destul de mare sunt inevitabile și unele greșeli, scăpări. Important este că Guvernul analizează ce nu a mers bine în primul an de program, pentru a nu mai repeta aceleași greșeli și în 2019.

O economie fără investiții în infrastructură este o economie șchioapă – este aproape o legitate. De aceea, pe lângă efectele imediate, implicarea masivă a Guvernului în modernizarea drumurilor va avea un puternic impact pozitiv și pentru următorii ani. Un drum reparat lucrează încă mulți ani pentru economie.

Am să fac referință doar la câteva statistici publice pentru a arăta cum investițiile Guvernului pentru reparația drumurilor, practic, a oferit economiei încă un motor.

Un exemplu grăitor, o bună demonstrație, cum un proiect de infrastructură impulsionează și sectoarele conexe este această știre apărută în media: Peste 600 de vagoane marfare din gestiunea Întreprinderii de Stat Calea Ferată, care până acum au completat cimitirul de vechituri în depourile şi stațiile din țară, vor fi puse pe șine. Ele vor fi reparate capital.

„Avem cereri la nordul Moldovei, nisip, pietriș, de la Lipcani. Portul Giurgiulești, trebuie să asigurăm o cantitate enormă de vagoane. Deoarece este programul Drumuri Bune 2, care presupune reabilitare a 2.600 de km respectiv asta e o cantitate enormă de pietriș”, a argumenta directorul adjunct al întreprinderii Calea Ferată din Moldova, Grigore Condurache.

Dar să vedem ce spun și statisticile. Dacă vor fi menținute tendințele – dar există toate premisele – în 2019, materialele de construcție și cimentul vor deveni principalul grup de mărfuri în transportul feroviar.

În 2018, potrivit datelor Biroului Național de Statistică, cota acestui grup de mărfuri a crescut cu 5,5 puncte procentuale în structura transportului feroviar de mărfuri – de la 23,4% până la 28,9%. Pe primul loc, cu o cotă de 30,2% se află doar cerealele și produsele de panificație, însă cota acestora s-a reduc cu 3,2 puncte procentuale comparativ cu 2017. Prin urmare, ținând cont de creșterea amplorii programului Drumuri Bune, inițierea proiectului de construcție a gazoductului Ungheni-Chișinău, dinamizarea sectorului de construcții, transportul de materiale de construcție va deveni principala direcție de activitate pentru Calea Ferată din Moldova. Efecte pozitive similare vor fi atestate și în transportul rutier.

„Drumuri Bune a impulsionat și cererea pentru materiale de construcție, inclusiv piatră calcaroasă, iar acest lucru înseamnă un imbold pozitiv și pentru industria extractivă.

De exemplu, în anul 2018, industria extractivă a crescut cu aproape 10%, cu mai mult de 6 puncte procentuale peste creșterea generală înregistrată de sectorul industrial. De fapt, este sectorul lider după evoluții pe parcursul anului trecut, tendință ce va fi menținută și în acest an.

Majorarea volumului producției în sectorul extractiv a influențat pozitiv și salariile angajaților. De exemplu, în trimestrul IV 2018, în industria extractivă a fost înregistrată cea mai mare creștere a salariilor din industrie, comparativ cu trimestrul similar din 2017. Este vorba de un avans cu aproape 21%. Acest ritm de creștere este unul dintre cele mai rapide și la nivelul întregii economii naționale.

Statisticile sunt la suprafață. Ambițiosul program guvernamental de renovare a infrastructurii rutiere contribuie la revigorarea întregii economii. Iar rezultatele vor și mai fi vizibile la sfârșitul acestui an, dar și în anii următori, cu importante influențe în ceea ce privește investițiile, dar și dezvoltarea afacerilor, plata impozitelor și evoluția salariilor”, se notează pe pagina de Facebook PoștadeȘtiri.


Distribuie
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •