Vadim Brînzan: Şansele ca Aeroportul Internaţional Chişinău să revină în gestiunea statului sunt infime

Vadim Brînzan: Şansele ca Aeroportul Internaţional Chişinău să revină în gestiunea statului sunt infime

Distribuie
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Şansele ca Aeroportul Internaţional Chişinău să revină în gestiunea statului sunt infime. O recunoaşte ministrul Economiei şi Infrastructurii, Vadim Brînzan. Asta deşi anterior, fiind în opoziţie, actuala guvernare promitea că Aeroportul va reveni în gestiunea statului. Acum, Brînzan spune că ţara noastră nu are pârghii legale pentru a anula tranzacţia de procurare a 95 la sută din acţiunile companiei „Avia Invest” de către familia Rothschild, prin intermediul companiei „Investments Limited”. Subiectul va fi discutat şi la Consiliul Suprem de Securitate.

Ministrul Economiei a declarat că a fost anunţat despre tranzacţie printr-o scrisoare oficială şi că nu cunoaşte cu cât au fost cumpărat pachetul majorita ar al companiei care gestionează Aeroportul din Chişinău. Potrivit lui Brînzan, procesul de concesionare a Aeroportului a avut loc cu abateri, însă statul trebuie să demonstreze asta cu argumente forte, astfel încât contractul să fie reziliat.

„Reieşind din practica mea ca antreprenor, investitor la diferite active pe parcursul anilor, experienţa îmi arată că rezilierea unui astfel de contract este un proces de durată, mă refer la ani de zile, ca oamenii să înţeleagă, care implică costuri majore de ordin legal, deci trebui să angajăm avocaţi în diferite jurisdicţii internaţionale, în primul rând, care costă foarte scump. Ca să înţelegeţi ce înseamnă foarte scump, preţul variază între 300 şi 3000 de euro pe oră”, a spus ministrul Economiei şi Infrastructurii, Vadim Brânzan.

Cât despre taxa de 9 euro per pasager, contestată de noua guvernare, Vadim Brînzan recunoaşte că aceasta nu poate fi anulată, întrucât a fost instituită pentru o perioadă de 49 de ani.

„Noi nu avem nicio pârghie de a face acest lucru însă putem să încercăm sau micşorarea aceste taxe sau modificarea structurii ei, astfel încât statul să obţină o parte”, a menţionat ministrul Economiei şi Infrastructurii, Vadim Brânzan.

Anterior, în cadrul unei emisiuni de la un post privat de televiziune, Vadim Brînzan a declarat că dacă nu se va reuși rezilierea contractului de concesiune a Aeroportului Chişinău, ar fi oportun să fie dezvoltată aerogara din Măculeşti, pentru a crea concurenţă. Astăzi, ministrul Economiei şi Infrastructurii a declarat însă că nu ştie când se va întâmpla asta şi cât ar costa.

„Proiectele de infrastructură sunt proiecte de anvergură şi durează, întradevăr, câţiva ani”, a spus ministrul Economiei şi Infrastructurii, Vadim Brânzan.

Taxa de modernizare aplicată fiecărui pasager a fost instituită în anul 1999 de către Autoritatea Aeronautică Civilă, pe vremea când această instituţie era condusă de condamnatul penal Victor Ţopa, naşul de cununie al liderului PPDA, Andrei Năstase. Atunci aceasta era de 10 de dolari, iar în 2008, taxa a fost stabilită în mărime de 9 euro. Din gestiunea lui Ilan Şor aeroportul Chişinău a ajuns pe mâinile unei dinastii de miliardari europeni, după ce 95 la sută din acţiunile „Avia Invest” au fost cumpărate de familia Rothschild, prin intermediul companiei Investments Limited.

nformaţia a fost făcută publică, ieri, printr-un comunicat de presă emis de investitorii străini. Aceştia au anunţat că vor face publice date privind planurile de dezvoltare a aeroportului Chişinău în luna septembrie. Aeroportul a fost concesionat pentru 49 de ani în noiembrie 2013. De atunci, compania „Avia Invest” a investit în infrastructura aerogării peste 88 de milioane de euro şi a transferat în bugetul de stat impozite de aproape 600 de mii de lei.


Distribuie
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •